KAJ LAHKO ŠE STORIMO ZA RAZVOJ OTROKOVE BRALNE KULTURE

Otroka postopoma vključimo v branje z vprašanji, napotki, naj kaj poišče na ilustraciji. Spodbujajmo ga, da ponovi besedo, prosimo ga, naj obrne list v knjigi, razložimo mu posamezne besede. Branje povežimo z otrokovimi doživetji.

Otrok v zgodnjem otroštvu posluša in sodeluje s celim telesom: posnema, kar sliši; od ugodja, da mu beremo, nas objame.

Da bi spodbudili otrokov jezikovni razvoj, se z njim igrajmo z glasovi, črkami, besedami; izmišljajmo si zgodbe in pravljice, po branju narišimo risbo, z gibi pokažimo, kaj so počeli junaki v pravljici, z igračami uprizorimo pravljico. Pripovedujmo zgodbe in pravljice iz svojega otroštva, svoje spomine. Skupaj naredimo knjigo: odrasli zapišemo, kar smo si skupaj z otrokom izmislili, otrok naj nariše risbe ali slike.

Začnimo otroku brati različna besedila. Daljše zgodbe in obsežnejše knjige mu berimo v nadaljevanjih. Ko nas otrok kaj vpraša, sezimo po poučnih knjigah, priročnikih, atlasih, enciklopedijah in v njih skupaj z otrokom poiščimo odgovor. Tako otroka  navajamo, da je knjiga vir  informacij in znanja.

Na izlet ali sprehod v naravo vzemimo seboj knjigo, poiščimo zamisli za ustvarjalne dejavnosti, praznovanja, družabne igre, recept v kuharski knjigi, besedo v slovarju … Priročnike uporabljajmo odrasli, otrok pa naj nas opazuje in nam »pomaga« pri iskanju. Nobena knjiga ni prezahtevna, če smo ob otroku odrasli!

Skupaj z otrokom preberimo navodila za uporabo čistil, uživanje zdravil, hrane; pokažimo mu, da preberemo, koliko stane  bencin … Berimo napise na trgovinah in povejmo, kaj pomenijo. Berimo podnapise televizijskih oddaj in filmov, berimo besedila pri delu z računalnikom. Berimo.

Ob otrokovem vstopu v šolo ne prenehajmo z bralnimi dejavnostmi ob branju in po njem.

Otroku glasno berimo, dokler si želi.  Spodbujajmo otroka in mu pomagajmo pri začetnem branju; poslušajmo ga, ko glasno bere, pomagajmo mu izpopolnjevati bralno tehniko.  Pomagajmo pri težavah: razložimo neznane besede, preberimo »en odstavek za pogum«, berimo izmenično: eno stran otrok, drugo mi. Pazimo na pravilno izgovarjavo.  Otroku pomagamo pri branju, dokler nas potrebuje!

Ko otrok usvoji bralno tehniko in začne uživati v branju, se zdi, da nas ne potrebuje več. Toda še vedno mu berimo »za lahko noč«, dokler nas prosi za to. Otrok ne uživa le v branju, srečen je, ker smo z njim! Pogovarjajmo se o knjigah, drug drugemu priporočajmo knjige, pozanimajmo se, kaj otrok prebira, za kakšne knjige pokaže zanimanje. Opozarjajmo ga na novosti, in to ne glede na otrokovo starost. Branja se učimo z vsako knjigo na novo – morda nas bo otrok ob kateri spet potreboval, si zaželel naše družbe. Pogovarjajmo se o problemih, ki jih obravnavajo knjige. Tak pogovor lahko pomaga pri razumevanju stisk, težav.

Omejimo čas za gledanje televizije in igre na računalniku – ne prepuščajmo jim otroka! Bodimo otroku zgled.

 

 

 

V OBJEMU BESED:

OTROK, BRANJE ODRASLI

 

berimo, Nikoli ni prezgodaj!

Že ob rojstvu na otroka ugodno vplivajo petje, pogovor in branje.

Nikoli ni prepozno! Z vsakim novim besedilom se vedno znova učimo branja. Vsak čas je ravno pravi za branje, pogovor in prijetno druženje ob branju, vam želim.

 

Vabljeni k ogledu e-pravljic na spodnji povezavi.

 

http://www.epravljice.si/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valentina                                                                                                 Črnuče, 27. 3. 2020

Accessibility